Actualiteit

17/04/2019

Index van gelijke beloning: Pierre Fabre behaalt een totaalscore van 90/100


De groep Pierre Fabre (Eau Thermale Avène, Klorane, Ducray, Dexeryl, Eludril, Elgydium, Naturactive...) behaalt een eindscore van 90/100 op de index van gelijke beloning voor mannen en vrouwen. De onderneming behaalt een maximale score voor 3 van de 5 criteria die gehanteerd worden bij de berekening van de index. Een score die het engagement van de groep Pierre Fabre weerspiegelt om vrouwen de kans te geven zich in de onderneming te ontwikkelen en vastere voet aan de grond te krijgen.  

Pierre Fabre zet zich in voor gelijke kansen

Ook al komt het thema van gelijke kansen al heel wat jaren aan bod in talloze wet- en regelgevende teksten, de groep Pierre Fabre en haar merken* hebben er een prioriteit van gemaakt om verder te gaan dan haar wettelijke verplichtingen.

Op 22 mei 2014 is er een addendum bij de overeenkomst voor gelijke kansen ondertekend met de sociale partners. Concreet worden in deze overeenkomst de volgende verbintenissen bepaald:

Rekrutering

  • Een gelijke behandeling van de kandidaturen en van de selectiecriteria, uitsluitend op basis van de competenties, professionele ervaring, kwalificaties en het soort diploma van de kandidaten/kandidates
  • Acties bij hogescholen en universiteiten om de studenten/studentes aan te zetten te kiezen voor de beroepen van de Groep

Vergoeding en promoties

  • Een vergoeding bij de aanwerving en gedurende de hele vergelijkbare carrière naargelang van de ervaring, opleiding, autonomie en verantwoordelijkheid
  • Loopbaan en carrièreverloop uitsluitend gebaseerd op objectieve criteria, zoals de competenties en de prestaties

Beroepsopleiding

  • Flexibiliteit bij de manier waarop de lestijd georganiseerd wordt, de ontwikkeling van e-learning of het terugbetalen van de kosten voor de kinderopvang, om de toegang tot de opleiding gemakkelijker te maken

Werkomstandigheden

  • Maatregelen die het gezins- en het beroepsleven beter op elkaar afstemmen, zoals een doorgedreven begeleiding van werknemers in ouderschapsverlof, de mogelijkheid om het ouderschapsverlof te financieren via loopbaansparen, de bijdrage van de onderneming in de kosten voor kinderopvang of een veralgemening van telewerk.

* de merken van de groep Pierre Fabre: A-Derma, Ducray, Eau Thermale Avène, Elancyl, Galénic, Klorane, René Furterer, Pierre Fabre Dermatologie, Naturactive, Drill, Carbolevure, Nicopatch, Elgydium, Inava, Eludril, Dexeryl, Pierre Fabre Médicament en Pierre Fabre Oncologie

De resultaten van Pierre Fabre voor de 5 meetindicatoren van de index onder de loep

De overheid hanteert vijf indicatoren voor het aanmaken van de index. Die vijf indicatoren wegen niet allemaal even zwaar door:

  • Loonkloof: 40%
  • Percentage mannen en vrouwen die een loonsverhoging hebben gehad: 20%
  • Percentage mannen en vrouwen die promotie hebben gemaakt: 15%
  • Percentage werkneemsters die een loonsverhoging hebben gekregen bij hun terugkomst uit zwangerschapsverlof: 15%
  • Percentage vrouwen die behoren tot de top tien van de hoogste loonsverhogingen: 10%

De groep Pierre Fabre behaalt de maximale score voor de volgende drie indicatoren:

  • Het percentage vrouwen en mannen die in 2018 een loonsverhoging hebben gekregen
  • Het percentage vrouwen en mannen die in 2018 promotie hebben gemaakt
  • Het percentage werkneemsters die een loonsverhoging hebben gekregen bij hun terugkomst uit zwangerschapsverlof

De scores 35/40 en 5/10 werden respectievelijk toegekend aan de loonkloof en aan het percentage vrouwen die de grootste loonsverhogingen hebben gekregen.

Gelijke kansen voor mannen en vrouwen, een prioriteit van de overheid

De index van de gelijke kansen voor mannen en vrouwen werd ingevoerd in het kader van de wet ‘Pour la liberté de choisir son avenir professionnel’ (wet betreffende het detacheren van werknemers op Frans grondgebied) die op 5 september 2018 is aangenomen. Krachtens deze wet zijn de 1.400 bedrijven met meer dan 1.000 werknemers verplicht om hun totaalscore op hun website te publiceren. De bedrijven met een score lager dan 75 hebben 3 jaar de tijd om een plan met corrigerende maatregelen op te stellen.

DRH Pierre Fabre Yolène COPPIN

De groep Pierre Fabre en haar merken stellen gelijke beloning centraal in hun maatschappelijk engagement. In 2018 hebben wij 71% vrouwen aangeworven met een contract van onbepaalde duur, en in Frankrijk en op internationaal vlak maken vrouwen de meerderheid uit van onze werknemers. We beschouwen deze eerste index van 90 op 100 niet als een eindpunt op zich, maar wel als een aanmoediging om het de komende jaren nog beter te doen. We streven naar de maximale score. 

Yolène Coppin, adjunct-directrice-generaal verantwoordelijk voor personeelszaken en ethiek