Actualiteit

28/08/2019

Data For Health, Winnaar van eerste AI Health Challenge, Treedt toe tot Microsoft AI Factory Community om met supportfase te starten

Parijs & Castres, 17 juni 2019 - Data For Health, een start-up die deelnam aan de eerste AI Health Challenge en als doel heeft om melanomen te detecteren op basis van dermoscopiebeelden van moedervlekken, is de supportfase ingegaan in de Microsoft AI Factory, in Station F. Twee maand lang zullen ze ondersteund worden door de expertenteams van Microsoft, en dit onder begeleiding van de Pierre Fabre Group’s Digital Innovation Hub en hun experten in klinische studies, die aan de bron lagen van de use case.  

Zolang ze zich op de grootste start-upcampus ter wereld bevinden, bestaat het doel van Data For Health erin om een nieuwe, op algoritmen gebaseerde aanpak te ontwikkelen om zonerythema te beoordelen. Deze complexe use case werd al voorgelegd aan de deelnemers van de vorige AI Health Challenge, die in juli 2018 plaatsvond als onderdeel van de eHealth Summer University.

Het project wordt ondersteund door de R&D klinische teams van Pierre Fabre Dermo-Cosmetics, en het is ontworpen om de bestaande methodes voor het bepalen van zonnebeschermingsfactoren te versterken en dus de doeltreffendheid van toekomstige fotobeschermende middelen te verbeteren om kankers veroorzaakt door blootstelling aan de zon beter te voorkomen. 

Volgens het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek, een gespecialiseerd agentschap van de Wereldgezondheidsorganisatie, worden jaarlijks wereldwijd 232.000 gevallen van kwaadaardig melanoom gemeld, 55.000 mensen sterven eraan. De Pierre Fabre Group heeft het voorkomen en behandelen van melanoom uitgeroepen tot een prioritair gebied voor innovatie, ondersteund door haar aanvullende expertise in dermocosmetica (voorkomen met fotobeschermende producten), medische dermatologie (behandelen van letsels die voorafgaan aan kanker zoals actinische keratose) en onco-dermatologie (onderzoek en ontwikkeling van behandelingen voor ernstige melanomen).
Data For Health heeft de mogelijkheid om in de kern van het AI-ecosysteem door te dringen:

Data For Health zal de AI Factory verrijken met hun expertise op het vlak van gezondheid, en zal in ruil daarvoor voordeel halen uit de hulp van start-ups binnen de community en de ondersteuning van Microsoft op het vlak van de cloud en artificiële intelligentie. Wij zijn erg trots om in een co-innovatiepartnerschap samen te werken met de Pierre Fabre Group en het Data For Health-project, aangezien dit centraal staat binnen de Microsoft-strategie. Anthony Virapin, Directeur, Startup Business Unit, Microsoft Frankrijk.

De jonge start-up, die vertegenwoordigd wordt door medeoprichter Zyed Aouichaoui, bevestigt dit: 

Paul Tran, Adrien Tournillon en ik zijn erg blij dat we ons bij Station F hebben aangesloten. De omgeving en resources die Microsoft ons ter beschikking stelt, zullen een enorme hulp vormen bij ons onderzoek en de diverse bijbehorende testen. De zaak waarmee we te maken hebben, confronteert ons met heel wat uitdagingen, waaronder technische uitdagingen - die we zullen beantwoorden met behulp van onze R&D-expertise in machine learning en deep learning - en technologische uitdagingen in verband met het management en de optimalisatie van computercapaciteit. Dit is precies waar onze knowhow, in combinatie met de Microsoft Cloud-omgeving ons zal toelaten om een aanzienlijke technische bijdrage te leveren aan het voorkomen van huidkanker. 

Lina Autelitano, Digital Project Manager van de farmaceutische afdeling van de Pierre Fabre Group, die deze twee AI-wedstrijden opstartte, voegt hier het volgende aan toe:

We zijn verheugd dat we de aanzet gaven tot dit project. Het is een voortzetting van de traditie van de groep, om jonge ondernemers te ondersteunen bij hun innoverende gezondheidsprojecten, en het geeft onze klinische ontwikkelingsteams de kans om samen te werken met het uitzonderlijk rijke ecosysteem van Station F, met een therapeutische focus op de gebieden waar de patiëntbehoeften het grootst zijn.